Πως το Digital Marketing οδηγεί στον ηλεκτρονικό μετασχηματισμό των επιχειρήσεων στη μετά COVID-19 εποχή.

Είναι γεγονός πως διανύουμε μερικές από τις δυσκολότερες και πλέον πρωτοφανείς στιγμές της σύγχρονης ιστορίας λόγω του Covid-19, με αποτέλεσμα μια τεράστια υγειονομική κρίση σε αρκετές χώρες. Πέραν του σημαντικότερου όλων – που είναι η υγεία – αυτή η κατάσταση επιδρά και στην παγκόσμια οικονομία. Χιλιάδες θέσεις εργασίες χάνονται διαρκώς, με την Αμερική να αποτιμά ήδη 6.6 εκατ. νέους ανέργους μόνο τις τελευταίες ημέρες.

Δισεκατομμύρια άνθρωποι σε όλο τον πλανήτη βιώνουν τον περιορισμό των μετακινήσεων τους, με τις καταναλωτικές τους ανάγκες να καλύπτονται σήμερα σε μεγάλο βαθμό μέσω διαδικτύου. Το digital marketing αποτελεί βασικό προωθητικό εργαλείο ώστε αυτές οι επιχειρήσεις να προωθήσουν τα προϊόντα και τις υπηρεσίες τους αλλά και οι καταναλωτές να εντοπίσουν τις λύσεις που τους προσφέρονται.

Οικονομία και επιχειρήσεις στην εποχή του Covid-19

Τα οικονομικά μηνύματα δεν είναι και τα πλέον αισιόδοξα, με την τιμή του πετρελαίου σε ελεύθερη πτώση και την παγκόσμια οικονομία να συρρικνώνεται κατά 12% (JP Morgan). Ακόμα και στην Ελλάδα η βαριά μας βιομηχανία έχει ήδη μηδενίσει επηρεάζοντας τη συνολική αγορά και ρευστότητα. Μη ξεχνάμε ότι ο τουρισμός αποτελεί το 30,9% του Ελληνικού ΑΕΠ και το 26% (σχεδόν 1 εκατ.) των θέσεων εργασίας (στοιχεία SETE 2018).

Στους υπόλοιπους κλάδους καταγράφονται έντονες διακυμάνσεις ανά κατηγορία, ωστόσο αποτυπώνονται και τεράστιες μεταβολές, ακόμα και στον ίδιο κλάδο, μεταξύ offline και online επιχειρήσεων. Δηλαδή, μπορεί ο τζίρος (κατανάλωση) του κλάδου να είναι μειωμένος, λόγω αναστολής λειτουργίας, καταναλωτικής συμπεριφοράς, μειωμένου εισοδήματος κ.ο.κ, ωστόσο αρκετές online επιχειρήσεις εμφανίζονται με σχετικές ή και μεγάλες αυξήσεις στον τζίρο τους.

Το Ecommerce σήμερα

Όπως ήδη γνωρίζουμε οι ανάγκες μας αυτή τη περίοδο μεταβάλλονται δίνοντας προτεραιότητα στις βασικότερες, όπως διατροφή, υγιεινή κτλ, καθώς και σε ορισμένες επίκτητες ή λειτουργικές που βελτιώνουν τη διαμονή μας στο σπίτι, όπως pay tv, καλύτερο internet, ίσως κάποια εργαλεία και προϊόντα για τηλεργασία κ.ο.κ.

Έτσι λοιπόν global το traffic στα sites, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα, διαμορφώνεται ως εξής:

  • Αεροπορικές -23%
  • Hotels -14%
  • Car Rentals -16%
  • Government +6%
  • E-commerce +1%
  • Electronics -0,2%
  • Entertainment +1%

Πηγή: Similarweb

Από την άλλη, για την Ελλάδα δεν υπάρχουν επίσημα συγκεντρωτικά στοιχεία ωστόσο σε πρόσφατη δημοσίευση του skroutz.gr αποτυπώνεται με ξεκάθαρο τρόπο η καταναλωτική συμπεριφορά πλέον των super market που μόλις σε 20 ημέρες συγκέντρωσαν τζίρο €615 εκατ.

  • Hobby & Αθλητισμός +70%
  • Υγεία Ομορφιά +54%
  • Τεχνολογία +43%
  • Σπίτι – Κήπος +35,6%

Ενώ την ισχυρότερη πτώση υπέστη το fashion με -35,4%

Δες το πλήρες report

Επιμέρους στοιχεία από άλλες αγορές:

  • Sports +634% (Ιταλία)
  • Food & Home Care +47% (Ιταλία)
  • Grocery +26% (Η.Π.Α)
  • Grocery +34% (Γερμανία)

Δες το πλήρες report

Conversions και Digital Marketing σήμερα

Μπορεί οι παγκόσμιες οικονομίες να ετοιμάζονται να ρίξουν τρισεκατομμύρια στις οικονομίες για να τις στηρίξουν, γεγονός που ακόμα συγκρατεί ψυχολογικά τους καταναλωτές, ωστόσο η διαδικτυακή συμπεριφορά δείχνει ξεκάθαρες τάσεις.

By Conversions:

  • Travel -41%
  • Transportation -22%
  • Manufacturing -21%
  • Insurance -12%
  • Construction -43%
  • Retail -10%
  • Food +59%
  • Health Care +19%
  • Media +12%
  • Pharmacy +10%

Πηγή: Neilpateil

Από την άλλη οι digital marketing strategies δεν μένουν ανεπηρέαστες μιας και λόγο της συγκράτησης στα διαφημιστικά budget κατά 23,5% εμφανίζουν καθοδική τάση τα κόστη ανά κλικ – CPC όπως και τα CPM, ενώ το οργανικό traffic επίσης εμφανίζεται να έχει μείωση, Cross Platforms – Cross Industry. Το μοτίβο μοιάζει και λίγο με ευκαιρία…

Ωστόσο οι χρήστες δείχνουν να εξοικειώνονται ακόμα περισσότερο με την χρήση των social media & platforms ενώ η ενασχόληση των ανθρώπων με τα smart devices είναι ακόμα μεγαλύτερη. Τα Brands βλέπουν αύξηση των fans στις σελίδες τους κατά 16% (socialbakers.com).

Κατά το Q1 του 2020 οι χρήστες αυξάνουν το χρόνο χρήσης mobile apps κατά 20% ενώ τα downloads για την ίδια περίοδο ανήλθαν σε 22.5 δισ. Αυτό μεταφράζεται σε συνολικό τζίρο $23.4 δισ. στα σχετικά app stores.

Σημαντική άνοδο κατά 40% εμφανίζεται να έχει το WhatsApp και μην ξεχνάμε ότι στην πραγματικότητα είναι Facebook και μάλιστα ενεργά, ειδικότερα από τη στιγμή που ενσωματώθηκε και αυτό για διασύνδεση με τις facebook pages, ενώ παράλληλα Facebook & Instagram είδαν την ίδια ακριβώς αύξηση στο ηλικιακό κοινό 18-34 (techcrunch.com).

Σημαντικό στοιχείο αποτελεί η αξία του zoom μόλις κατά το Q1 του 2020 η οποία αποτιμάται x 3 plus σε σχέση με όλο το 2019 ($18 δισ. $40 δισ. +) γεγονός που καταδεικνύει και εδώ την εξοικείωση των ανθρώπων με τα διαδικτυακά εργαλεία.

Digital Marketing η επόμενη μέρα

Όπως βλέπουμε παραπάνω, σήμερα η παγκόσμια οικονομία αντιμετωπίζει προβλήματα αλλά πάντα υπάρχει η επόμενη μέρα. Αυτή η μέρα μας βρίσκει άλλες φορές με μικρότερες και άλλες με σημαντικότερες αλλαγές σε πεποιθήσεις αλλά και σε συμπεριφορές. Έτσι λοιπόν αποτιμώντας τα στοιχεία παρατηρούμε ότι οι άνθρωποι:

  • εξοικειώνονται με τα Social Media
  • εξοικειώνονται με τα e-shops
  • καταναλώνουν περισσότερο χρόνο σε smart devices
  • εξοικειώνονται με τα apps
  • αλληλεπιδρούν online
  • αρχίζουν να καλύπτουν τις βασικές τους ανάγκες online

Το λογικό είναι πως όταν επέλθει η κανονικότητα οι καταναλωτές θα επανέλθουν εκ νέου στις παραδοσιακές αγορές, ωστόσο αρκετοί είναι εκείνοι που θα μείνουν ή καλύπτουν αρκετές φορές τις ανάγκες του digital, εκείνοι που γνώρισαν τις διαδικασίες και κατάλαβαν ότι είναι εύκολο και πρακτικό, ενώ οι λύσεις που θα τους προσφέρονται θα είναι ακόμα περισσότερες και ποικίλες.

Έτσι λοιπόν προβλέπεται μια επόμενη μέρα λαμπρή για τις διαδικτυακές επιχειρήσεις άρα και για το Digital Marketing που θα κληθεί να τις επικοινωνήσει, φέρνοντας τα revenues. Θα γίνει ακόμα πιο σύνθετο και απαιτητικό με ανάγκη για ακόμα μεγαλύτερη εξειδίκευση των digital marketers. Από τη στιγμή που ούτως η άλλως τα εργαλεία εξελίσσονται και γίνονται όλο και πιο σύνθετα, με τα online industries να μεγαλώνουν, θα έχει ως αποτέλεσμα τα digital spends να μεγαλώσουν, μιας και τα brands θα επενδύσουν ακόμα περισσότερο online.

Από την άλλη όμως οι marketers θα κληθούν να καθοδηγήσουν τους «νέο- εισερχόμενους», τις μικρότερες επιχειρήσεις που αναγκάζονται πλέον να μπουν στο digital κατασκευάζοντας ένα νέο site και τρέχοντας τις πρώτες τους online καμπάνιες. Στο σύντομο μέλλον, agencies και freelancers θα ήταν σοφό να προετοιμαστούν σχετικά ώστε να είναι σε θέση να διαχειριστούν το σχετικό όγκο, ενώ παράλληλα νέοι επαγγελματίες με κατάλληλη εμπειρία και εκπαίδευση να εισέλθουν με την σειρά τους στο κλάδο.

Ο Ηλεκτρονικός Μετασχηματισμός των σημερινών παραδοσιακών επιχειρήσεων θα είναι εκείνος που θα μονοπωλήσει το ενδιαφέρον τη μετά COVID-19 εποχή.

* Tip 5 Factors για την αντιμετώπιση της κρίσης στις επιχειρήσεις

Ένα σημαντικό στατιστικό που αντλούμε για την Αμερική αλλά είναι ενδεικτικό του πως αντιδρά η αγορά και πόσο χρόνο χρειάζεται να επανέλθει είναι ο ακόλουθος πίνακας ( δείχνει πτώσεις άνω του 20% από το 1957, σε σχέση με το χρόνο που χρειάστηκε η οικονομία για να επανέλθει) :

S&P500 drawdowns over 20% since 1957
(Dec 2018 was less but included)
Date of bottomDrawdownHow long to get to bottomDays back to previous high
1957-10-22-20.3%70 days (3 months)227 days (10 months)
1962-06-26-27.9%136 days (6 months)310 days (14 months)
1966-10-07-22.2%168 days (7 months)142 days (6.5 months)
1970-05-26-36.1%370 days (17 months)450 days (20 months)
1974-10-03-48.2%437 days (20 months)1461 days (66 months)
1982-08-12-27.1%431 days (20 months)55 days (2.5 months)
1987-10-19-33.2%39 days (2.5 months)446 days (20 months)
2002-10-09-49.1%638 days (29 months)1165 days (53 months)
2009-03-09-56.8%355 days (16 months)1021 days (46.5 months)
2018-12-24-19.8%66 days (3 months)80 days (3.5 months)
Close Mar 12th-26.9%17 days!?

Πηγή: Νeilpatel

Με βάση τα παραπάνω τα συμπεράσματα είναι 2:

  • Πάντα υπάρχει ανάκαμψη
  • Είναι αναγκαίο οι επιχειρήσεις να κάνουν ό,τι είναι εφικτό ώστε να προσαρμοστούν και αντέξουν έως τότε.

Οι παραπάνω παράγοντες αναφέρονται προφανώς σε επιχειρήσεις που είτε πλήρως είτε μερικώς βρίσκονται σε λειτουργία. Αυτό όμως που τις αφορά όλες ανεξαρτήτου μεγέθους είναι η προσαρμοστικότητα στις νέες συνθήκες και ο επαναπροσδιορισμός των στόχων.

Πηγή: papaki.com

 

NakPro

Related Post