Μarketing θα πει να τοποθετείς σωστά το προϊόν (ή την υπηρεσία) σου απέναντι στο σωστό κοινό, τη σωστή στιγμή. Αυτό πιθανότατα το ξέρεις. Ίσως όμως δε μπορείς να φανταστείς ότι όλα αυτά γίνονται και χωρίς να ξοδέψεις μια περιουσία. Υπάρχουν κάποιες απλές, προσιτές και δημιουργικές στρατηγικές που μπορείς να ακολουθήσεις ώστε να προωθήσεις τη startup σου!
Μη βασίζεσαι μόνο σε διαφημίσεις Google banner ή στα Google review. Κάνε τους οικονομικούς σου περιορισμούς μια καλή αφορμή να γίνεις πιο δημιουργικός και να βρεις μοναδικούς τρόπους να φέρεις την επιχείρησή σου στο προσκήνιο.
1. Eπένδυσε στο σωστό domain name
Είτε το πιστεύεις είτε όχι, η αλήθεια είναι ότι το domain name αποτελεί ένα πολύ ισχυρό εργαλείο marketing που κάνει πολλά περισσότερα από το να κατευθύνει τον κόσμο στο site σου. Ωστόσο, πρέπει να δώσεις προσοχή ώστε να είναι:
- Μικρό και απλό
- Βrandable
- Ευκολομνημόνευτο
- Πλούσιο σε keywords
Όταν προσπαθήσεις να κατοχυρώσεις ένα τέτοιο domain, βέβαια, πιθανόν να διαπιστώσεις ότι δεν είναι διαθέσιμο. Αρκετά λογικό αν σκεφτείς ότι υπάρχουν δισεκατομμύρια websites εκεί έξω. Άρα; Καταλήγεις στο συμπέρασμα ότι είναι δύσκολο να βρεις το ιδανικό domain.
Κι όμως, δεν είναι.
Έχεις ακόμα τη δυνατότητα να αποκτήσεις το τέλειο domain name, αρκεί να επιλέξεις κάποια από τις νέες καταλήξεις όπως .TECH, .STORE, .PRESS, .ONLINE, .SITE, .WEBSITE, .SPACE, .FUN κλπ. Αυτές οι καταλήξεις σε βοηθούν να ακολουθήσεις τα παραπάνω 4 σημαντικά σημεία. Σου δίνουν την επιλογή να κατοχυρώσεις ένα απλό και ευκολομνημόνευτο domain name, που θα χρησιμοποιήσεις και σε συμπληρωματικές offline marketing ενέργειες, στα social media, σε διαφημίσεις στο διαδίκτυο με banner κλπ. Επίσης, σου προσφέρουν τη δυνατότητα να επικοινωνήσεις στο δευτερόλεπτο ένα σημαντικό μήνυμα. Για παράδειγμα, προσθέτοντας ένα .tech δίπλα στο URL με την επωνυμία σου, δηλώνεις ότι η startup σου δραστηριοποιείται στο πεδίο της τεχνολογίας!
2. Υποκλίσου στο περιεχόμενο
To content marketing έχει τεθεί στο επίκεντρο την τελευταία δεκαετία. Όλοι προσπαθούν να “κάνουν” content marketing. Και γιατί να μην; Όταν γίνεται σωστά, αποδίδει εξαιρετικά έναντι πολύ μικρής επένδυσης. Να μερικά από τα θετικά που φέρνει:
- Βελτιωμένο SEO ranking
- Αυξημένο brand awareness
- Αυξημένο customer engagement
- Αυξημένη πελατεία και πωλήσεις
Μέσα από το περιεχόμενο μπορείς να δημιουργήσεις αξία για τους πελάτες σου, να αυξήσεις την αφοσίωσή τους στο brand σου. Ωστόσο και σε αυτή την περίπτωση, άλλο ποιότητα και άλλο ποσότητα. Λίγα μόνο άρθρα μπορεί να αποδώσουν πολύ καλύτερα από εκατοντάδες.
Τη συγγραφή τους μπορείς να την αναλάβεις είτε εσύ (εξοικονομώντας χρήματα) είτε freelancers. Αυτό που πρέπει να θυμάσαι είναι πως το χρήσιμο περιεχόμενο απαντά σε ερωτήσεις και λύνει προβλήματα, πριν οδηγήσει τον πελάτη στο καλάθι των αγορών.
Τέλος, αφού δημιουργείς ωραίο περιεχόμενο, είναι σημαντικό να το προωθήσεις μέσα από τα social media (και διαφημιστικά, αν έχεις budget), το Medium ή και τα ηλεκτρονικά περιοδικά.
3. Κάνε ένα video σου να γίνει viral
Τα βίντεο είναι ένας δημοφιλής, οικονομικός και ισχυρός τρόπος να προωθήσεις την επιχείρησή σου με τη χρήση εικόνας. Αν γίνουν σωστά, τα viral videos φέρνουν υπέροχα αποτελέσματα. Να τι πρέπει να κάνεις για να αυξήσεις τις πιθανότητες επιτυχίας:
- Προώθησε το βίντεό σου: Φρόντισε να φτάσει στο σωστό κοινό – στόχο. Στους ανθρώπους που πιστεύεις ότι θα είναι πρόθυμοι να το μοιραστούν, να το συζητήσουν.
- Προκάλεσε συναισθήματα: Τα πιο επιτυχημένα βίντεο κάνουν τον κόσμο να γελάει, να χαίρεται, να κλαίει να θυμώνει για κάτι. Αν δεν υπάρχει συναισθηματική επένδυση, το βίντεό σου σύντομα θα καταλήξει στην κατηγορία “meh”.
- Έχε ένα ξεκάθαρο call-to-action: Καθοδήγησε όσους το δουν να κάνουν κάτι. Να γραφτούν για 3 μήνες δωρεάν δοκιμή, να δουν το website σου, να ζητήσουν δείγματα κλπ. Η διακριτικότητα δεν είναι επιλογή σε αυτή την περίπτωση!
4. Επένδυσε στα earned media
Θετικά σχόλια για το brand σου μπορούν να οδηγήσουν πιθανούς χρήστες στο site σου και εν τέλη στο καλάθι αγορών. Όταν ο προϋπολογισμός σου είναι περιορισμένος, μπορείς να κυνηγήσεις την έμμεση δημοσιότητα που θα σε βοηθήσει να προωθήσεις την startup σου χωρίς έξοδα. Κάποια μέσα είναι που μπορείς να σκεφτείς είναι:
Τύπος: Περιορίσου σε μικρότερης εμβέλειας τίτλους, συμπεριλαμβανομένων τοπικών Μέσων, εξειδικευμένων εκδόσεων ή websites που έχουν περιεχόμενο σχετικό με στο πεδίο της δραστηριότητάς σου. Κανείς δε μπορεί να σου εγγυηθεί ότι η ιστορία σου θα τα καταφέρει να βγει τελικά προς τα έξω, αλλά με λίγη τύχη θα έχεις απευθυνθεί στο σωστό κοινό – στόχο.
Blogs: Συμβαίνει συχνά άλλα sites να αναζητούν υψηλής ποιότητας περιεχόμενο για τους αναγνώστες των blogs τους. Αν μπορείς να βρεις ένα blog στο οποίο μπορείς να αναφερθείς στο προϊόν σου στο πλαίσιο ενός άρθρου που να έχει αξία (και δεν έχει διαφημιστικό χαρακτήρα) είναι πιθανό τελικά να φτάσει η πληροφορία σε ικανοποιητικό αριθμό ατόμων του κοινού – στόχου σου.
Βραβεία: Υπάρχουν πολλά προγράμματα επιβράβευσης επιχειρήσεων με κατηγορίες όπως “Best website design”, “Most innovative idea”. Προσπάθησε να είσαι ενημερωμένος, να αξιοποιείς τέτοιες ευκαιρίες και να δηλώνεις συμμετοχή. Ακόμα και μια αναφορά στους φιναλίστ μπορεί να φέρει την startup σου στο επίκεντρο.
Φυσικά, έχει υπόψη σου ότι στο πεδίο των λεγόμενων earned media, δεν έχεις πολύ έλεγχο γύρω από τα μηνύματα που επικοινωνούνται. Είναι στην ευχέρεια των Μέσων τι θα πουν για τη start up σου. Ωστόσο, σύμφωνα με τη Nielsen, τα earned media είναι ένας από τους πιο αξιόπιστους τρόπους προώθησης που μπορεί να έχει η επιχείρησή σου.
5. Εξωστρέφεια
Είναι μια από τις πιο προφανείς στρατηγικές αλλά οι περισσότεροι νέοι επιχειρηματίες την υποτιμούν. Είσαι ένα από τα καλύτερα κανάλια προώθησης της startup σου. Mπορείς να την διαφημίσεις ενεργά, απλά και μόνο συμμετέχοντας σε networking events, σεμινάρια κλπ. Όποτε κρίνεις ότι είναι κατάλληλη στιγμή, μπορείς να αναφέρεις το προϊόν ή την υπηρεσία σου. Απλά πρέπει να προσέξεις να μην το παρακάνεις και να μην ακολουθήσεις μια επιθετική στρατηγική. Όσο πιο φυσικά το κάνεις, τόσο μεγαλύτερη θα είναι η επίδραση.
Το μικρό marketing budget σου δεν είναι περιορισμός αλλά ευκαιρία. Η απουσία χρηματοδότησης δεν πρέπει να είναι εμπόδιο στο να προωθήσεις την επιχείρησή σου. Αξιοποιώντας εκδηλώσεις, επαφές, ταλέντα και digital media, μπορείς τελικά να καταφέρεις να φέρεις στο προσκήνιο τη startup σου!