Αν γνωρίζεις και χρησιμοποιείς το Google Analytics για να αναλύεις την απόδοση του site σου, πιθανότατα σου είναι γνώριμη η έννοια του bounce rate ή ποσοστού εγκατάλειψης στα ελληνικά.
Το ποσοστό εγκατάλειψης γενικά πάντα τρομάζει. Φταίει και η λέξη που έχει πολύ αρνητική έννοια. Πολλές φορές έχω συναντήσει στο χώρο ανθρώπους να τρομάζουν με ένα bounce rate 90% και να αναρωτιούνται πόσο κακό μπορεί να είναι για το site τους, πώς και πόσο πρέπει να το βελτιώσουν.
Παρακάτω θα εξετάσουμε μερικούς τρόπους μείωσης του bounce rate που με έχουν βοηθήσει και εμένα προσωπικά πολλές φορές στο παρελθόν.
Τι είναι το bounce rate, όμως;
Το bounce rate εξαρτάται από τις αλληλεπιδράσεις του χρήστη στον ιστότοπό μας ή -για να είμαστε πιο σωστοί- εξαρτάται από τις αλληλεπιδράσεις που λαμβάνει το Google Analytics: ένα pageview, ένα event, ένα click κ.ο.κ.
Όταν ένας χρήστης ανοίγει μια σελίδα στον ιστότοπό μας και αποχωρεί χωρίς να αλληλεπιδράσει ή να ανοίξει κάποια άλλη σελίδα, η περίοδος σύνδεσης του έχει διάρκεια 0 δευτερολέπτων, καθώς το Google Analytics δεν μπορεί να υπολογίσει τη διάρκεια της περιόδου σύνδεσης.
Πρακτικά, το Google Analytics χρησιμοποιεί τα σήματα που του δίνουμε, ώστε να καταλάβει πόσο έμεινε ο χρήστης σε μια σελίδα. H πληροφορία ότι ένας χρήστης μπήκε σε μια σελίδα στις 13:00 και στις 13:05 μπήκε σε μια άλλη σελίδα, του δίνει να καταλάβει ότι παρέμεινε στην 1η σελίδα για 5 λεπτά (και προφανώς δεν εγκατέλειψε).
Συνεπώς, το bounce rate μας εξηγεί πόσες περίοδοι σύνδεσης σταμάτησαν μετά από μια προβολή σελίδας που δεν έστειλε κανένα άλλο σήμα στο Google Analytics.
Η μαθηματική πράξη της μέτρησης είναι το σύνολο των περιόδων σύνδεσης στο site χωρίς καμία αλληλεπίδραση διά του συνόλου των περιόδων σύνδεσης στο site επί 100.
Ποιοί τρόποι όμως θα σε βοηθήσουν να το μειώσεις αισθητά;
1. Δες πίσω από τα υψηλά-χαμηλά ποσοστά
Αρχικά, λάβε υπόψιν σου ότι ένα υψηλό bounce rate σε μια σελίδα δεν είναι απαραίτητα κακό. Εξαρτάται, όπως λέμε πάντα. Για παράδειγμα, αν το landing page που συγκεντρώνει υψηλό bounce rate είναι μια σελίδα ολοκλήρωσης που πρακτικά δεν μπορεί να οδηγήσει κάπου πιο κάτω τον χρήστη, είναι λογικό να έχει υψηλό bounce rate γιατί ο χρήστης εκεί αποχωρεί.
Επίσης, στην περίπτωση των one-page websites, που όλο το site είναι ένα και μόνο url και πάλι μπορούμε να έχουμε υψηλό ποσοστό εγκατάλειψης, αν δεν έχουμε κάποια events, ώστε να πάρουμε signals από την συμπεριφορά του χρήστη.
Ένα ποσοστό εγκατάλειψης 30-50% που είναι και η μέση απόδοση των περισσοτέρων sites, είναι ένα καλό νούμερο για να στοχεύσεις.
2. Κάνε ανάλυση του υψηλού bounce rate
Η πληροφορία ότι το site σου έχει υψηλό bounce rate είναι μόνο το ερέθισμα για να ψάξεις παρακάτω τι σημαίνει. Έλεγξε ποιες είναι πηγές και οι σελίδες προορισμού που συγκεντρώνουν το υψηλότερο ποσοστό εγκατάλειψης, ώστε να βρεις το πραγματικό πρόβλημα για την κάθε περίπτωση.
Μήπως μια σελίδα σου με τον τρόπο που είναι γραμμένος ο τίτλος και το κείμενο φέρνει λάθος κόσμο; Μήπως ο κόσμος δεν βρίσκει την πληροφορία που υπόσχεσαι;
Κάνε μια λίστα με τις σελίδες που συγκεντρώνουν το υψηλότερο bounce rate και εξέτασε τες προσεκτικά ως προς το περιεχόμενο, το User Interface και το User Experience.
Κάνε το ίδιο με βάση τις πηγές και τις συσκευές.
3. Φτιάξε Περισσότερα Call-To-Actions
Φρόντισε οι σελίδες σου να έχουν πάντα τις καλύτερες προτροπές και links που θα κρατήσουν τον χρήστη στον ιστότοπό σου και θα βρει την πληροφορία που χρειάζεται.
Δεν είναι μόνο το ζήτημα του να διεκδικήσεις υψηλότερο conversion-rate, αλλά και να αλληλεπιδράσει ο επισκέπτης με το περιεχόμενό σου, να διαβάσει περισσότερα άρθρα, ή και να δει περισσότερα προϊόντα.
4. Τα links είναι φίλοι μας
Πόσες φορές έχεις οδηγηθεί από το ένα άρθρο στο άλλο; Ή και από το ένα προϊόν στο άλλο;
Το Internal Linking μέσα στο κείμενο πέρα από το ότι μπορεί να σε βοηθήσει στο SEO, παρέχει περισσότερους τρόπους για να επισκεφθεί ο χρήστης περισσότερες σελίδες.
Χρησιμοποίησε όχι απλά links, αλλά τα links που τον ενδιαφέρουν. Τα related άρθρα/προϊόντα και οι σύνδεσμοι σε λέξεις- κλειδιά είναι μια συνηθισμένη συνταγή που δουλεύει. Μια σελίδα που προσφέρει πολλές επιλογές για να συνεχίσεις την πλοήγηση είναι μια σελίδα που μπορεί να μειώσει το ποσοστό εγκατάλειψής της.
5. Δημιούργησε Events για σημαντικές ενέργειες
Όπως γράψαμε στην αρχή, ένας παράγοντας που θα βοηθήσει το Google Analytics να μετράει καλύτερα τη διάρκεια των sessions είναι η καταγραφή των αλληλεπιδράσεων. Η λύση εδώ είναι η δημιουργία events.
Αυτά τα events, αρχικώς, μπορεί να είναι κάτι που υπάρχει ήδη στις σελίδες μας, όπως το scroll, η προβολή ενός video, η εγγραφή στο newsletter ή ακόμα και ένα “χρονόμετρο” που μετράει κάθε περίοδο σύνδεσης που ξεπερνάει τη Χ διάρκεια.
Προσωπικά, πολλές φορές με έχει βοηθήσει να έχω scroll events, ούτως ώστε όταν ο χρήστης έχει κατέβει στο π.χ. 90% μιας σελίδας, το Google Analytics να το καταγράψει. Αυτό με βοηθάει διπλά, καθώς έτσι μπορώ να καταλάβω και ποιες σελίδες έχουν τα περισσότερα scrolls.
Μια ακόμα καλύτερη ιδέα είναι η δημιουργία συμβάντων να συνδυαστεί με βελτιώσεις στον ίδιο τον ιστότοπο. Πρόσθεσε περισσότερες επιλογές στον χρήστη που θα τον οδηγήσουν σε περισσότερα pageviews και ενέργειες στον ιστότοπό σου.
6. Βελτίωσε την ταχύτητα
Ναι, γενικά το έχεις διαβάσει πολλές φορές αυτό. Η ταχύτητα φόρτωσης των σελίδων του site παίζει ρόλο σε πολλά πράγματα, ένα από αυτά είναι το bounce rate. Μελέτες έχουν δείξει στο παρελθόν ότι οι μεγαλύτερες ταχύτητες φόρτωσης μιας σελίδας αυξάνουν την πιθανότητα για εγκατάλειψη από τον επισκέπτη έως και 123%.
Όταν πρακτικά το προϊόν σου είναι σελίδες, πρέπει να μπορείς να της δώσεις γρήγορα σε αυτόν που θα τις ζητήσει. Όσο πιο γρήγορα καταναλώνει σελίδες, έχει καλύτερη εμπειρία χρήστη και εσύ μικρότερη εγκατάλειψη.
7. Βελτιστοποίηση για κινητά
Άνοιξε τα Google Analytics στο μενού Audience, Mobile και έλεγξε την εγκατάλειψη που έχει στα κινητά τηλέφωνα. Οι πιθανότητες να έχεις πολύ υψηλότερο bounce rate στις κινητές συσκευές είναι μεγάλες.
Προσπάθησε να δώσεις μια καταπληκτική εμπειρία στους χρήστες κινητών: να είναι ευανάγνωστο το περιεχόμενο σου, να φορτώνει γρήγορα και να είναι το site σου πλήρως λειτουργικό σε όλες τις συσκευές.
Μελέτησε και σε αυτήν την περίπτωση τις σελίδες του site σου που επισκέπτονται οι mobile χρήστες, για να εστιάσεις καλύτερα στη βελτιστοποίησή τους για κινητά τηλέφωνα.
Πηγή: papaki.com